Dødsbra påskekrim til alle!

For mange hører krimbøkene påskekosen til, og heldigvis kan denne tradisjonen holdes i hevd uansett hvor du måtte befinne deg denne påsken! Vi har samla noen av våre beste krimbøker for lesere i alle aldre, og det er ingen grunn til fortvilelse om du ikke rekker innom oss før påskeferien, (nesten) alle er tilgjengelig fra vår ebokapp, Bookbites!

Kunstkuppet – av Jens Lapidus og Gustaf Lord
oversatt av Audhild A. Solberg

Jonathan har ingen venner der han bor, og aller helst vil mekke på oppfinnelsene sine alene, men mamma maser at han må finne seg noen venner. Så en dag kommer det en ny gutt i klassen, Zasha, og han flytter også inn i samme hus som Jonathan. De starter Dillstad-banden, som er en tyvebande i de godes tjeneste; de stjeler viskelær fra jenta i klassen som plager dem, og de stjeler mat som skal kastes, for å gi til Sofia, en uteligger de har blitt kjent med.
(Psst! Bok to i serien; Juvelkuppet har også kommet ut!)

Bestill papirboka av oss her, eller lån den som ebok i Bookbites!

Pokaltyven – av Lars Mæhle og Jens A. Larsen Aas

Kalle skal begynne på ny skole, og han gruer seg veldig, han er veldig sjenert og redd for å ikke få noen venner. Men før han har dratt til skolen, ringer det på døra, naboen Eskil går i samme klasse som Kalle og han vil veldig gjerne være vennen hans. Eskil vil også at de skal starte en detektivklubb sammen. Når de så kommer til skolen, oppdager de at noen har stjålet en pokal som klassen har vunnet i slåball!

Den usynlige hunden – av Samuel Bjørk og Ingvild Th. Kristiansen

Kim, Pølsa Aryan og Heidi går i sjette klasse og de har startet et detektivbyrå. I denne historien er det en hund som forsvinner fra bygården de bor i, og så viser det seg at det har forsvunnet flere hunder i det siste. Detektivene på Torshov tar saken!
Dette er den andre boken i serien, så om du ikke har lest Det forsvunne perlekjedet enda, så anbefaler vi å ta med den til påskeferien også!

Lån papirboka av oss her, eller les / hør den som ebok i Bookbites!

Ned i dypet – av Hans Jørgen Sandnes

Her møter vi Ophelia som flytter til en liten kystby, for å bo med sin nye forsterfamilie. Familien hun flytter til er veldig sporty, Ophelia vil mye heller diskutere kryptozoologi. Hun blir kjent med naboen, Bernard som er fisker, og han er også veldig interessert i undersjøiske vesener. Ophelia oppdager at det skjuler seg noe mystisk i havet, også får hun vite at en gutt har forsvunnet i havet.

Lån papirboka av oss her! Og du! Andre bok to i serien; Orkanen, har også kommet ut, og vi anbefaler å ta med begge to på påskeferie!

De drepte – av Thomas Enger

Dette er oppfølgeren til De bortførte, første bok i serien Enkebyen. Stella har bestemt seg for å bli med i Kvinnelegionen, hun vil kjempe mot Janus-mennene. Det er ikke alltid like enkelt, Stella savner familien og vennene sine. Hun må også gjennom store og umenneskelige prøver; er alt lov i krig? Er det greit å drepe uskyldige for å få tak i de skyldige? Etter hvert oppdager Stella at det ikke bare er Janus-mennene som kan være farlige, det dukker også opp trusler inne i Kvinnelegionen.

Ljå – av Neal Shusterman
oversatt av Morten Hansen

I en perfekt verden der alle sykdommer er utryddet, er det bare Ljåene som holder overbefolkningen i sjakk. De velger hvem som skal leve – og hvem som skal dø. Ungdommene Citra og Rowan blir motvillig lærlinger hos Ljåen Faraday og de må lære seg drapshåndverket. Men Ljåens organisasjon er i ferd med å slå sprekker, og Citra og Rowan blir dratt inn i et dramatisk komplott hvor den som blir tatt opp i Ljåens krets, må drepe den andre.

Bestill papirboka av oss her, eller les den som ebok i Bookbites!
Psst! Andre bok i serien; Tordenskyen har også kommet ut (også som ebok), og vi anbefaler begge til påskeferien!

Andre guder – av Jørgen Brekke

Jonny er nyforelsket, og blir med Linda på et møte i en vekkelsesmenighet styrt av den karismatiske predikanten Peter Isaksen. Snart flytter Linda inn til Jonny, men sakte begynner tvilen å gnage. Linda er stadig ute på hemmelige ærender. Er det noe mer mellom henne og Isaksen? Denne spenningsromanen om grådighet, sjalusi og hevnlyst er den første boken i serien «De ti bud» hvor ti forfattere har skrevet en historie med utgangspunkt i et av de ti budene. «Andre guder» er inspirert av det første budet: Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Datter savnet – av Harlan Coben
oversatt av Sissel Busk

Simon har mistet tenåringsdatteren sin Paige til rus og en kjæreste som mishandler henne. Han vet ikke hvor hun er og er desperat etter å finne henne. En dag han går i Central Park oppdager han plutselig at hun står der og spiller gitar. Hun ser ikke ut som seg selv – håret henger i tjafser, kinnbeina er uthulet og hun ser livredd ut. Når han prøver å snakke med henne, løper hun vekk fra han. Han følger etter, og hun leder han inn i en mørk, livsfarlig verden, og før han aner det, er både han og familien i fare.

Du kan bestille papirboken hos oss her, eller lån den som ebok i Bookbites!

God lesepåske!
fra alle oss på Lillehammer bibliotek

Stikkord: , , , , , Sist endra: 26. mars 2021