Skrivi av Lesetips, Voksne

Inn i poesien med Terje Thorsen

Vi markerer Verdens poesidag med en tur innom Lesekiosken i Kirkegata – og videre inn i poesien med poet og bokhandler Terje Thorsen!

Har du besøkt Lesekiosken i Kirkegata ennå? Den restaurerte telefonkiosken ble åpnet som landets Lesekiosk nummer 20 i juni 2020, der prinsippet er «gi en bok, ta en bok». På veggen inne i den gamle telefonkiosken henger en plakett med diktet «jeg måtte også begynne et sted (fritt etter TC)» skrevet av Terje Thorsen.

Terje Thorsen (f. 1965) er lillehamringen som ble innehaver av Tronsmo bokhandel i Oslo, en av verdens beste bokhandler, ifølge legender som Allen Ginsberg og Neil Gaiman. Thorsen debuterte i 2009 med diktsamlingen Dikt fra ei nonnesom sammen med Samtaler med en sauebonde og Lensmann fra ni til fem utgjør dikttrilogien LHMR. Han har siden gitt ut to andre diktsamlinger, senest Ned mot null. Thorsen er også krimanmelder, og sammen med NRKs Leif Ekle har han drevet Krimvakta, som for et par år siden listet opp 11 av beste krimbøkene som noensinne er skrevet.

Etter tiår som bokpusher på Tronsmo Bokhandel, er det få som er bedre enn Terje Thorsen på bokanbefalinger, så vi så vårt snitt til å spørre om noen gode lesetips i forbindelse med Verdens poesidag 21. mars.

Aller først må vi få spørre deg om diktet i Lesekiosken, som er skrevet «fritt etter TC». Hvem skjuler seg bak de initialene?

Tom Clark (1941-2018) var en amerikansk poet, tiårig diktredaktør for Paris Review, debuterte som dikter i bokform på tampen av sekstitallet, utga mange bøker på legendariske Black Sparrow Press hvor han også skrev plenty katalogtekster opp gjennom åra.

«My heart, then, though small, was full» har Tom Clark skrevet og dette enkle, men nydelige, verset representerer Tom Clarks poetikk: en dyp empati og humanistisk innstilling til poesien. Det lille hjertet som fylles opp.

Tom Clark er en av mine favorittdiktere og jeg har rappa fra han både her og der.

BASEBALL CARD OF TOM CLARK (© 1990 LITTLE SUN).

Hvordan starta det? Hvem eller hva førte deg inn i poesien?

Alt begynte jo sjølsagt med Jan Erik Vold. Jeg hørte han lese på tv og muttern sa at jeg herma og kverna på i dagesvis. Og det har jeg ikke helt slutta med nå heller. Og senere, gjennom JEV oppdaga jeg mange poeter som har vært viktige for meg. Kate Næss, Sigurd Bodvar, Robert Bly og ikke minst Richard Brautigan! Hans dikt «The Winos on Potrero Hill» er mer populært enn Beatles!

På  åttitallet bodde jeg i blokka over t-banestasjonen på Stovner og kjøpte store mengder diktbøker for 10 kr stk i senterbokhandelen og da oppdaga jeg den norske dikteren som har vært den aller viktigste for meg, Øyvind Berg. To dager uten brød og kaffe, javel, men to dager uten Bergs bøker Retninger, Barn er et hardt språk, Kjærlighetc og Blindedikt? Aldri!!! Å høre han lese om fyllesjuke finner på bokmessa på Sjølyst på nittitallet var skjellsettende!

Og å lese hans gjendiktninger av Hamlet og Werner Schwabs Folkeutrydningeller Leveren min er meningsløs er langt fra det verste man kan gjøre for tida.

Ellers er Frank O’Hara og Ted Berrigan helt nødvendige i livet mitt.

«Du har sardiner i bildet?» «Ja, det måtte være noe»! låter det hos O’Hara i Volds norske språkdrakt.

Anne Sexton er et must! Og Rune Christiansen! Gjennom Rune fant jeg en annen av mine store, Yves Martin! Han er så bra at jeg nesten aldri nevner han i håp om å få beholde han for meg sjøl.

Kenneth Patchen såklart! Sonja Åkesson! Raymond Chandler, en av de fineste poetene! Barry Gifford har vært en viktig poet, Gene Dalby, Nils Yttri må aldri glemmes, Turister i nattens lugar og Bokserens blod er fabelaktige bøker. Linda Klakken må med!

Kan ikke hoppe over Dan Turell og Bruno K Öijer, oppdaga begge da jeg

bodde på Stovner, der hadde jeg Sky Channel og svensk tv, mine vinduer mot verden

og SvT sendte en dokumentar om Bruno og jeg var solgt!

Det var i samme periode jeg ble helt hekta på Märta Tikkanen OG Charles Bukowski,

dynamisk kombo! Jeg pleide å sitte på biblioteket på Stovner og lese, akkurat som jeg

hadde gjort hjemme på LHMR, da helst på en benk på HH-plassen hvis været tillot det.

Jeg leste min andre bok fra voksenavdelingen der, Bokseren av Jack London i ett jafs

etter at jeg noe slukøret hadde kapitulert og levert tilbake mitt første lån etter opprykket;

Krig og fred! Klassisk overvurdering av egne evner… Men Jack London var en trøkk

seksten i sola på benken!

Tre diktbøker du anbefaler å lese i vår?

Tre diktbøker jeg anbefaler i vår – tre??? Bare tre!!! – er Ted Granlund: Spor mot vannet, haiku-Børli med helt eget anslag, Fatemeh Ekhtesari: Vi overlever ikke (gjendikta av Nina Zandjani), som viste meg en helt annen verden, en skikkelig re-up av klassiske versemål brukt for å  skildre politikk og hverdagsliv på en vital måte. En mer vidtfavnenede Sonja Åkesson for vår tid?

Dødsdikt. Samlet av Anne Østgaard, livsbejaende dikt om døden, vi går mot lysere tider. Og jeg ber alle jeg har glemt om unnskyldning! Dere vet hvem dere er!

*

Verdens poesidag er en FN-dag som markeres den 21. mars hvert år, etter at den ble innført av UNESCO i 1999. Formålet med dagen er å skape oppmerksomhet rundt lesing, skriving, publisering og læring av poesi over hele verden. Les mer her.

Lesekiosken i Kirkegata 45 er en av hundre vernede telefonkiosker over hele landet. Du finner den ca 25 meter nord for Kulturhuset Banken, i Lillehammer UNESCO-Litteraturby.

Stikkord: , , , , , , , , Sist endra: 24. januar 2024