Skrivi av Aktiviteter

Første adventssøndag

«Han sto og lente seg sånn tøft på den statuen som står rett utafor biblioteket. Den av den skiløperen, vet du?» (Vilde Kamfjord og Rune Markhus, På omveien hjem, s.19).

Banksjef Halvor Møllerløkken var sikker på at Birkebeinerstatuen ville bli like kjent som Den lille havfrue i København, og at samtlige turister i Lillehammer ville ta bilde av den. Som dens nærmeste nabo, kan vi nå tretti år etter avdukingen, trygt slå fast at Møllerløkken hadde rett!

Men hvor mye vet du om denne skiløperen vår? Han er av bronse, laget av billedhugger Sivert Donali (1931-2010), og ble kjøpt inn av Sparebanken NOR i anledning bankens 150-årsjubileum i 1991. Som takk til byen og dens borgere for måten de hadde støttet opp om banken på, ble skulpturen gitt i gave til Lillehammer kommune, og 3. september 1992 ble den avduket av ordfører Audun Tron.

Skiløperen selv, er Skjervald Skrukka, foreviget i vill fart over fjellet mellom Lillehammer og Østerdalen i januar år 1206, med kongssønnen Haakon Haakonssøn under armen. Det hadde vært borgerkrig i Norge, og striden stod mellom mellom birkebeinerne ved deres fører Kong Sverre, og baglerne. Da Haakon Sverresøn døde i 1204, blusset striden opp igjen, og like før jul i 1205, flyktet en gjeng birkebeinere med kongssønnen for å føre ham til Kong Inge av Nidaros. På julaften kom de til Hamar, men de fortsatte enda litt til, til en liten gård på Lillehammer der de holdt seg skjult i jula.

Da de brøt opp for å dra videre på nyåret, turte de ikke ta den vanlige veien oppover Gudbrandsdalen, men dro over fjellet til Østerdalen. Der blåste det opp til styggvær, frost og snø, og derfor måtte de beste av birkebeinerne – Torstein Skevla og Skjervald Skrukka dra i forveien med kongssønnen under armen. Det stod om land og rike, og dramatikken er til å ta og føle på da du står ved bunnen av skulpturen og kikker opp på en innbitt birkebeiner i kast ned fjellsiden.

Møt ventetiden sammen med oss! Hver søndag frem mot julaften deler vi små og snåle og kanskje ukjente fakta fra og om Lillehammer bibliotek, og håper det kan gi ei lita pustepause i ei ofte travel tid. En gledelig adventssøndag ønskes fra oss!

Kilder:

• Kongssønnen er i farta. Dagningen 14. desember 1991