Skrivi av 3-8 år, 5.-7. trinn, Lesetips, Tema

De beste ventejulebøkene til barna!

Advent er ventetid. Vi venter på at pepperkakene skal bli ferdigstekte. Vi venter på julekortene fra gamle tanter. Vi venter i kassakø på den lokale matbutikken. Vi venter på snøen. Vi venter på julebesøket. Vi venter og lengter etter selveste juleaften!

Midt oppe i den utålmodige nedtellingen hos barna, og den altomslukende travelheten hos de voksne, må vi likevel finne et ledig rom sammen, der hvor ingenting annet enn selveste julefortellingen får ta opp plassen. Lange huskelister og rødglødende mobiler må legges til side til fordel for korte tekstutdrag eller den lengre historien. Enten du leser for deg selv eller høyt for andre.

Men hvilken er DEN ultimate julefortellingen? Dette spørsmålet er det like mange svar på som det er julebøker og fortellinger. Opp igjennom årene har det kommet skjønnlitterære bøker samtidig med julekalenderne som ruller og går på tv. På den måten kan man lese boka og se serien parallelt. Andre bøker står på egne ben, hvor vi leser om alt fra kentaurer til hissige gårdsnisser.

Uansett hva som er din og familiens litterære juletradisjon, ta den frem i desember og skap gode leseopplevelser i førjulstiden. Husk at julestemning er ikke noe man får, det er noe man selv lager.

Jula kan óg vere ei sår og vond tid for mange. Line Dybedal fortel klokt og fint om korleis det kan vere. Og illustrasjonane til Line Renslebråten er som alltid heilt fantstiske!

Line Dybedal og Line Renslebråten -Eit hjarte til jul

Hjarte til Noras mamma er ikkje friskt, derfor ligg ho på sjukehuset. For å bli frisk att må mamma ha eit nytt hjarte. Nora undrast på om mamma vil bli annleis med eit nytt hjarte og om ho vil kjenne att Nora. Då er det godt å ha ei farmor som veit om ein magisk juletreskog. Saman med farmor og pappa finn Nora det perfekte juletreet, og over himmelen fer det eit stjerneskot. Nora håpar på at ønske hennar om at mamma skal bli frisk att går i oppfylling. Dette er ei historie om dei vonde tankane som kan oppstå når nokon ein er glad i er alvorleg sjuk. Samstundes er det ei varm forteljing om å finne trøyst og tryggleik, og om aldri å gi opp håpet.

Omtale ved forlaget. Du kan reservere boken hos oss her!

Om du er på jakt etter den gode julestemningen og barndommens julemagi, ja da er dette boken!

Sigmund Løvåsen og Åshild Irgens – Snøballkrigen

Åsmunds oldemor er i ferd med å bli dement. Oldemor har et stort ønske om å få gjenoppleve den store snøballkrigen som de hadde da hun var barna. Snøballkrigen ble arrangert på lille julaften. Åsmund og vennen Margit vil gjerne gjenoppta denne tradisjonen, og setter himmel og jord i bevegelse for at oldemor skal få oppfylt ønsket sitt. Men det er lettere sagt enn gjort. Plassen der snøballkrigen fant sted er gjengrodd, oldemors barndomsvenner har vandret videre, og det er bare et tidsspørsmål før oldemor havner på sykehjem selv.

Omtale ved forlaget. Du kan bestille boken hos oss her!

Morsom og herlig bok om jakten på julestemning, også for de som egentlig ikke er så gira på denne jula!

Åshild Kanstad Johnsen – Kubbe lager verdens beste jul

Endelig er det 1. desember og Kubbe som elsker jul, kan begynne å gjøre juleforberedelser. Men vennen til Kubbe, Gran, er ikke i julestemning og vil ikke gjøre juleting. Ikke vil han høre på julemusikk, og ikke vil han lage julelenker. Han vil ikke engang pynte pepperkakehuset. Kubbe lager en plan for for å gi Gran julestemning igjen.

Omtale ved forlaget. Du kan bestille boken hos oss her!

Noen julefortellinger går aldri ut på dato – dette er en av de! Julestemning for både liten og stor!

Astrid Lindgren ; oversatt av Jo Giæver Tenfjord – Reven og nissen

Det er juleaften og reven lister seg ut av hiet sitt og bort til hønsegården. Han tror ingen ser ham, men der tar han feil. Gårdsnissen som beskytter dyrene på gården får med seg det hele, så hønene er reddet. Men nissen vet at en rev kan bli ganske sulten, og på selveste julaften skal ingen gå sultne.

Omtale ved forlaget. Du kan bestille boken hos oss her!

En moderne julefortelling som vi tipper blir barnas favoritt!

Tom Fletcher og Shane Devries ; oversatt av Kirsti Vogt- Julosaurusen og vinterheksa

For et år siden hadde William Trilde sitt livs største eventyr sammen med den utrolige dinosauren, Julosaurusen. William reiser tilbake til Nordpolen året etter. Der møter han den mystiske og magiske Vinterheksa. Det er hun som kontrollerer tiden og sørger for at Julenissen rekker å besøke alle barna i hele verden på julaften. Vinterheksa viser William et glimt av en fremtid uten jul. Sammen med Julosaurusen må William prøve å redde julen.

Omtale ved forlaget. Du kan bestille boken hos oss her!

Et spennende og hysterisk julemysterium!

Bjørn F. Rørvik og Ragnar Aalbu- Purriot og den falske nissen

I Hurlum Dagblad leser mesterdetektiv Purriot at en nisseslask har stjålet alle gavene. En falsk nisse har vært så frekk og lurt et helt nabolag trill rundt og stjålet gavene deres. Når det viser seg at skurken også har stjålet gaven som Purriot og Paprika ga til Beate, får Purriot nok. Purriot bestemmer seg for at nisseslasken må fanges.

Omtale ved forlaget. Du kan bestille boken hos oss her!

Og om ingen av disse falt helt i smak, eller om du heller vil finne gamle svisker dynket med nostalgi, kan du ta en titt i katalogen vår her! Vi har noe for enhver julefortellingsmak!

Sjekk også tidligere års utvalgte julebøker her og her!

Lillehammer bibliotek ønsker dere en gledelig lesejul!

Stikkord: , Sist endra: 23. november 2022