Skrivi av Lesetips, Voksne

Hva leser du, Simen Sætre?

Forfatter og journalist Simen Sætre vokste opp på Brøttum, langt fra havet, men denne høsten har han virkelig tatt kyst-Norge med storm. Sammen med medforfatter Kjetil Østli har han nemlig skrevet boka Den nye fisken. Om temmingen av laksen og alt det forunderlige som fulgte, og den har fått knallgode anmeldelser og blitt en av høstens mestselgende sakprosabøker. Boka skaper både begeistring og debatt, men det viktigste er at den også får oppdrettsforkjempere og -kritikere til å møtes i lokalsamfunn som har vært preget av taushet og steile fronter på grunn av «den nye fisken».

De siste par månedene har Simen Sætre reist på en omfattende bokturné langs hele kysten. Tirsdag 30. november ankrer han opp ved Mjøsas venstre bredd og kommer sammen med Kjetil Østli hit til Lillehammer bibliotek og litteraturhus for å snakke med Astrid Sverresdotter Dypvik på Prosalong: Den nye fisken. Les mer om arrangementet her.

For å bli litt bedre kjent med forfatteren Simen Sætre, ville vi finne ut hva han liker å lese og hvilke bøker som har inspirert ham gjennom forfatterlivet – og særlig i arbeidet med Den nye fisken.

• Tre bøker som gjorde deg til en leser:

Av Sportsboken leste jeg alle årganger fra 1972 til 1985. Kjell Aukrust – Simen bonden og bror min, og Gummi-Tarzan av Ole Lund Kirkegaard. Jeg bar store bunker ut av Brøttum bibliotek.

• Tre bøker som inspirerte deg til å begynne å skrive:

Ernest Hemingway, samlede noveller.

Sune Jonsson, Byn med det blå huset (folkelivsskildring med tekst og bilder fra Sverige utgitt i 1972).

Litt senere, bøkene til Ryszard Kapuscinski.

• Tre bøker du vil ha med deg på en øde øy:

Her tror jeg det må være noen store historieverk. For eksempel Hviskerne av Orlando Figes eller The Power Broker av Robert Caro. Kanskje kunne jeg endelig kommet gjennom Witold Gombrowicz–samlingen.

• Tre bøker som har vært viktige i arbeidet med Den nye fisken:

En viktig inspirasjon tidlig i prosessen, var Kjersti Sandviks, Under overflaten. Boka hadde kanskje ikke blitt til, uten den. Senere har vi vært inspirert av slike bøker som Elizabeth Kolbert, Den sjette utryddelsen og Rachel Carson, Den tause våren.

• Tre bøker alle burde ønske seg til jul i år (i tillegg til Den nye fisken så klart):

Fitzcarraldo editions har en essayserie, alle bøkene der er verdt å lese. Alt av Annie Ernaux, Janet Malcolm, Joan Didion og Vivian Gornick bør man ønske seg. Også Pelikanen forlag sine utgivelser er spennende å følge.

Simen Sætre er fra Brøttum og er bosatt i Oslo. Han er forfatter med bakgrunn som journalist i blant annet Morgenbladet og Aftenposten. Han har skrevet flere kritikerroste sakprosabøker, blitt tildelt Vis-prisen for god forskningsjournalistikk sammen med Kjetil Østli, og blitt nominert til Brageprisen for boka Hugo. Denne høsten er han aktuell med boka Den nye fisken, skrevet sammen med forfatter Kjetil Østli som på sin side vant Brageprisen for Politi og røver (2009).

Lån Simen Sætres bøker på biblioteket.

Stikkord: , , , , Sist endra: 24. januar 2024