Skrivi av Aktiviteter

Verdens bokdag 2021

Foto: Cathrine Strøm

En islandsk Bok for dagen

Bok for dagen ble formidlet av tidligere biblioteksjef Grethe Borgen.

«Det ligger en 80 år gammel dame som skal dø i en garasje litt øst for Reykjavik, 2009.

Kvinnen heter Herbjörg Maria Björnsson, og hun har installert seg med sykeseng, surstoffapparat og laptop. Mens hun venter på å få tid til kremasjonen sin, kommuniserer Herbjörg med menn fra hele verden via internett.

Kvinnen ved 1000 grader av Hallgrimur Helgason er humoristisk og bygger til en viss grad på historiske hendelser, men er en oppdiktet roman.»

Grethe gleder seg til en annen bok av samme forfatter; Håndbok i husstell for leiemordere.

Vi gleder oss til årets litteraturfestival

Årets litteraturfestival skjer fysisk på arenaer rundt om i Lillehammer, og man kan også følge med over nett, med et eget digitalt festivalpass. Datoene er 29.-30. mai.

I fjor ble programmet utelukkende sendt av NRK fra Marienlyst, men i år er festivalen tilbake på Lillehammer.

Svein Nyhus, Erlend Loe, Line Halsnes er noen av hovednavnene på lørdagens barneprogram. Stian Hole og Jenny Jordal er blant de andre forfattere du kan møte i løpet av festivalukas Pegasusprogram.

Foto: Camilla Lostad Skrefsrud

Årets festival har nordisk fokus

Nordiske forfattere som skal reflektere rundt hverandres litteratur. For eksempel møtes Per Petterson og danske Helle Helle i samtale om hva som inspirerer dem. Det samme gjør Michael Niemi og Erlend Loe, blant en rekke andre nordiske Mestermøter.

Norrøn kulturarv, nordiske traumer og nordisk visetradisjon er andre gjennomgående temaer for festivalen.

Fredag kveld blir det nordisk språksjov med Linda Eide. Under parolen nordisk er sjov! Gyver Linda Eide løs på vårt nordiske språkfelleskap. Det vi forstår, det vi misforstår, det vi ler av, det vi knabber, det som skiller oss og det som forener oss.

Klikk deg inn på Norsk litteraturfestival sitt mangfoldige program for å se hva du kan lese deg opp på før festivalen i mai.

Bjørnsonprisen 2021 til Sara Omar

Bjørnsonprisen 2021 ble på verdens bokdag tildelt Sara Omar for det bidraget hun har gitt gjennom sitt litterære virke til å løfte et viktig samfunnsproblem inn i den offentlige samtalen, med betydning langt utover det nordiske.

Vi har skrevet en egen sak om Sara Omars egne uttalelser i forbindelse med prisen, der hun dedikerer sin pris til barn og unge over hele verden, som kjemper for et bedre liv. Omar sier: Jeg er barn av verden, jeg er barn av universet og har sett mange ulike skjebner og hvordan mennesker utøver makt overfor de svake.

Stikkord: , , , Sist endra: 24. januar 2024