Vettug viten med Nefise Özkal Lorentzen

Utfordrer islam gjennom filmlinsen: Kan drømmer gi oss ny innsikt?

Hun har portrettert en kvinnelig imam og gitt en stemme til moderne og progressive muslimer. Den tyrkiskfødte filmskaperen Nefise Özkal Lorentzen vil utfordre fastlåste tankemønstre om kjønn, kjønnsroller og religion.

Hvordan formidle at en mer inkluderende forståelse av religionen er mulig? Hvordan formidle håp – for menneskene og for islam? Hvorfor velge drømmer som filmatisk verktøy for å få fram budskapet?
Nefise Özkal Lorentzen er professor i audiovisuelle medier ved TV-skolen på Lillehammer. Hun er selv dokumentarfilmskaper og har blant annet laget en filmtrilogi om forholdet mellom kjønn og islam.

Velkommen – vi serverer kaffe!

Vettug viten er en arrangementsserie for nysgjerrige morgenfugler. Hver siste torsdag i måneden kl. 8.30-9.00 serverer forskere fra Høgskolen i Innlandet ny kunnskap om spennende temaer på Lillehammer bibliotek.

Høgskolen i Innlandet er med sine 16 000 studenter og over 1000 ansatte et kraftsentrum for kunnskap i vår region. Største studiested er Lillehammer. Forskerne på HINN publiserer nesten 500 bøker og artikler i året innen en rekke ulike fagfelt, og forskningsaktiviteten øker år for år.

Høgskolen i Innlandet og Lillehammer bibliotek og litteraturhus ønsker å bygge bro mellom forskerne og Lillehammer-samfunnet, og sammen skaper vi en arena hvor noen av de beste formidlerne møter publikum og forteller om aktuell forskning fra sitt felt.

dager

timer