Skandinavias voldsomme historie – med Ringen og Kolloen

Hva er det med de skandinaviske landene som gjør at de har endt opp med å bli de mest demokratiske nasjonene med de lykkeligste innbyggerne i verden? Hvordan kan en region med en historie preget av så mye dramatikk, så mange kriger, konflikter og vekslende unioner ha blitt så fredelig og vellykket? Den norske Oxford-professoren Stein Ringen utfordrer den klassiske fortellingen om regionen og tar for seg den fascinerende historien – om storhetstider og kriser, om konger og dronninger i konflikt og samarbeid, om kriger, unioner, kultur og endelig om en enestående demokratisk utvikling.

Tirsdag 27. august møter Stein Ringen Ingar Sletten Kolloen til samtale om Skandinavias voldsomme historie.
Vel møtt!

Gratis inngang.
Plass kan reserveres via Hoopla:

Stein Ringen er en internasjonalt kjent samfunnsforsker som siden 1990 har vært professor i sosiologi og sosialpolitikk ved University of Oxford i Storbritannia. Han har gitt viktige og velformulerte bidrag til samfunnsdebatten både i Norge og internasjonalt, særlig om demokrati og offentlige styringsformer.

Ingar Sletten Kolloen fra Kvam i Gudbrandsdalen, har hatt en allsidig pressekarriere som journalist, daglig leder for Aftenpostens kulturredaksjon og sjefredaktør i Dagningen. Siden utgivelsen av Tor Jonsson-biografien ‘Berre kjærleik’ i 1999 har han vært heltidsforfatter, og sist aktuell med tredje bind av Under krigen – Hvis vi overlever (2024).

27.08.2024
Expired!