Skrivi av Tema

Nasjonal bibliotekdag – 1. september

Bli kjent med biblioteket ditt!

Lillehammer bibliotek markerer Nasjonal bibliotekdag 1. september!

Program for barn:

I år har vi ikke anledning til å lage en fest for barn inne i biblioteket. Derfor har vi skreddersydd et morsomt og aktiviserende opplegg som kan gjennomføres på skolene istedenfor! Vi foreslår tre ulike aktiviteter – send oss foto eller tekst fra deres lokale markering – alle bidragene er med i trekningen av en bokpakke. Oppgavene er sendt til skolene, ta kontakt om du ønsker mer info: biblioteket@lillehammer.kommune.no

Program for voksne:

Kl. 10.30 og kl. 12.30:
Lillehammer bibliotek – 210 års historie på 21 minutter.
Miniforedrag ved avtroppende biblioteksjef Grethe Borgen

Varighet: ca 21 min.

Max antall per foredrag: 25
Påmelding i utlånsskranken fra og med mandag. Av smittevernhensyn må vi ha navn og kontaktinfo.

Kl. 11.30: Miniforedrag: Glimt fra bibliotekets kunstsamling

Kunsthistoriker og bibliotekar Camilla Lostad Skrefsrud forteller om utvalgte kunstverk av Borgny Svalastog, Kjell Bendiksen og Ole Mæhle som er i bibliotekets eie.

Varighet: ca 15 min.

Max antall per foredrag: 25

Kl. 19.00: Bokbad: Heidi Linde møter Marit Borkenhagen

Se mer info i eget oppslag på Litteraturhusets nettsider eller på facebook. Krever påmelding/billett.

Generell informasjon – høsten 2020

Lillehammer bibliotek er også på gult nivå, det vil si at vi fortsetter utover høsten med vanlig åpningstid, men med et redusert tilbud.

Åpningstider:

Mandag – Torsdag kl. 10:00 – 18:00

Fredag kl. 10:00 – 15:00

Lørdag kl. 11:00 – 15:00

Meråpent er stengt inntil videre.

Les mer på våre nettsider om hvilke tjenester biblioteket tilbyr per nå.

Hvorfor markerer vi Nasjonal bibliotekdag:

Årets tema er skolebibliotek, og vi støtter kravet om å styrke skolebibliotektilbudet.
Både skole- og folkebiblioteket er rom for møter og samtaler om de temaer, tabuer og spørsmålene som opptar oss, og som litteraturen og samfunnsdebatten setter ord på. En lesende befolkning er en opplyst befolkning.

Vi vil takke alle lillehamringene som er innom biblioteket hver dag for å gjøre dette til et levende kunnskaps- og inspirasjonssenter. Og best av alt – det står i Norges lover at det skal være gratis for alle å skaffe seg kunnskap, innhente informasjon, lese en god bok, oppleve forfattermøter, fordype seg i aviser og tidsskrifter på biblioteket. Alt dette for å sikre et demokratisk Norge.

Stikkord: , , Sist endra: 11. mars 2021