Vettug viten med Atle Hauge

Lillehammer – en by i bakleksa eller motor for regionen?

Lillehammer hadde alle muligheter etter 1994. Men i dag er mange frustrerte over at nabobyen med stupetårnet lenger sør, med sin voksende selvtillit, har tatt ledelsen som “Innlandets hovedstad”.

Hvordan har Lillehammer utnyttet muligheten til å bli en regional motor? Kan det være en fordel for oss alle at Hamar har satt seg i førersetet? Hvilken plass kan Lillehammer ta? Og hva sier forskningen om hvilken rolle byene spiller i regional utvikling?
Atle Hauge er professor ved Høgskolen i Innlandet og forsker på innovasjon og regional dynamikk. Han er spesielt opptatt av småbyenes rolle.
Velkommen – vi serverer kaffe!

Vettug viten er en arrangementsserie for nysgjerrige morgenfugler. Hver siste torsdag i måneden kl. 8.30-9.00 serverer forskere fra Høgskolen i Innlandet ny kunnskap om spennende temaer på Lillehammer bibliotek.

Høgskolen i Innlandet er med sine 16 000 studenter og over 1000 ansatte et kraftsentrum for kunnskap i vår region. Største studiested er Lillehammer. Forskerne på HINN publiserer nesten 500 bøker og artikler i året innen en rekke ulike fagfelt, og forskningsaktiviteten øker år for år.

Høgskolen i Innlandet og Lillehammer bibliotek og litteraturhus ønsker å bygge bro mellom forskerne og Lillehammer-samfunnet, og sammen skaper vi en arena hvor noen av de beste formidlerne møter publikum og forteller om aktuell forskning fra sitt felt.

dager

timer