Ukraina – hva nå?

Et åpent møte med tidligere forsvarssjef Sverre Diesen og tidligere generalinspektør for hæren, Robert Mood, med utgangpunkt i situasjonen i Ukraina: Utfordringer og muligheter. Samtalen ledes av Hedda Bryn Langemyr, direktør for Utsyn – senter for sikkerhet og totalforsvar.

Etter samtalen åpnes det for spørsmål og innspill fra publikum.

Sverre Diesen er hæroffiser med generals grad, og var fra 2005 til 2009 Norges forsvarssjef. Nå er han forsker ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), og aktiv i samfunnsdebatten. Han har bidratt til og skrevet flere fagbøker, deriblant Militær strategi (2000), Fornyelse eller forvitring (2011) og Strategi (redaktør, 2012).

Robert Mood er tidligere generalinspektør og generalløytnant i Hæren og tidligere president for Norges Røde Kors, og var lenge kjent som en av de mest frittalende stemmene i det norske forsvaret. Han mottok Fritt ords pris 2016 «for å ha vist ytringsmot i kritiske debatter om Forsvarets rolle i samfunnet». Han har blant annet utgitt bøkene Ansvar (2017) og Kunsten å stå opp om morgenen (2021).

Hedda Bryn Langemyr, fra Lillehammer, er direktør for Utsyn – senter for sikkerhet og totalforsvar. Hun er spesialisert på norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk, med særlig fokus på nordområdene, arktisk sikkerhet så vel som hybride trusler og kognitiv krigføring. Langemyr deltar jevnlig i det offentlige ordskiftet med artikler og kronikker i norske aviser og tidsskrifter, samt gjennom foredrag og samtaler. Langemyr har også vært styreleder på Nansenskolen – Norsk Humanistisk Akademi og er i dag leder for Nettverk for Samfunnssikkerhet og Totalforsvar i Polyteknisk Forening.

Inngang: Betal det du kan*: 0 kr / 50 kr /100 kr / 150 kr:

Gratisbillettene legges ut en uke i forveien.

Arr: Lillehammer Internasjonale Forum i samarbeid med Lillehammer bibliotek og litteraturhus

*Inntektene går til å dekke honorar/reiseutgifter for forfattere/gjester

dager

timer