Stø kurs eller ny kurs? – Hvordan endre matpolitikken

Nordmenns matvaner blir stadig mindre bærekraftige. Vi fortsetter å kaste enorme mengder mat, og vi spiser mer av det som har aller høyest klimaavtrykk.

Matproduksjonen på globalt plan er ansvarlig for forurensning av lokale miljøer og tap av biodiversitet. I Norge sitter bønder og fiskere igjen med en stadig mindre del av verdiene i matproduksjonen, mens eierne av dagligvarekjedene blir milliardærer.

Tiden er nå! Svenn Arne Lie er statsviter, tidligere landbruksforsker, og nå journalist og bonde med småbruk på Tretten.  Lytt med, når han hjelper oss med å kartlegge dagens kurs for den norske produksjon av mat, våre spisevaner og sjølforsyningen. Med utgangspunkt i jordbrukspolitikken er spørsmålet, er vi på stø kurs eller må vi på ny kurs?

Etter foredraget vil Framtiden i våre hender, invitere alle interesserte videre med inn på årsmøte i lokallaget, i tilstøtende lokaler.
Framtiden i våre hender har lokalt på Lillehammer mange forskjellige aktiviteter bl.a. innen aktive tiltak for mer bevissthet rundt mat, tekstil, forbruk og transport.

Tirsdag 9. april, Lillehammer bibliotek og litteraturhus. Gratis inngang
18.00-19.30: Foredrag med Svenn Arne Lie, etterfulgt av diskusjon i salen

19.30-19.40: Pause med kaffe
19.40-20.15: Årsmøte for Framtiden i våre hender, Lillehammer Lokallag (i Leseriet)