Lokalhistorisk: Peter Kastrud og Frederik Petersen. Far og sønn fra bygdehåndverkere til kunstnere

Velkommen til lokalhistorisk foredrag med Kåre Hosar og Tord Buggeland om Peter Kastrud og hans sønn Fredrik Petersen.

Peter Kastrud (1732 – 1799) var treskjærer og rosemaler fra Fåberg. Med kontakter i høyere sosiale sirkler fikk han inspirasjon og oppdrag til å utføre storverk både som rosemaler, dekorasjonsmaler og treskjærer. Han arbeidet i Gudbrandsdalen og Østerdalen. Han malte interiøret i Røros kirke og han dekorerte kister og skap. Han skar kirkeinventar av høy klasse, som kopiering av eldre mestere og som svært selvstendige arbeider.

Peter Kastruds sønn Frederik Petersen (1759 – 1825) var født i Fåberg. Han var elev av sin far, og arbeidet sammen med ham på maleroppdrag. Med gode kontakter i familien Anker fikk han Peder Ankers støtte til å gå på kunstakademiet i København, som den første nordmannen som fikk utdannelse ved et kunstakademi. Han kom hjem og malte videre sammen med faren, og malte blant annet altertavlen til Sør-Fron kirke. Han flyttet til Tønsberg og videre til Drammen som maler. Hans arbeider på en kunstutstilling i Christiania i 1818 ble vurdert som utstillingens beste, og kong Karl Johan var storlig forbauset over at de var utført av en bonde!

Arrangeres i samarbeid med Fåberg og Lillehammer historielag

INNGANG: 50 kr
Billett kan kjøpes i døra på arrangementsdagen, men kjøp gjerne i forkant for å være sikret plass:

Gratis inngang for skoleelever, studenter, trygdemottakere og frivillige for Norsk Litteraturfestival og Lillehammer bibliotek.
Gratisbilletter (+ billettavgift) må reserveres på forhånd for å være sikret inngang, eller ta sjansen på ledig plass og møt opp i døra.

dager

timer