«Innlandets politiske landskap» – Jon Helge Lesjø i samtale med Hans Olav Lahlum og Kathrine Lunde

Velkommen til boklansering av Jon Helge Lesjøs «Innlandets politiske landskap», i samtale med Hans Olav Lahlum og Kathrine Lunde på Lillehammer bibliotek og litteraturhus!

Du har sett ham på tv når det er valg: Jon Helge Lesjø har fulgt politikken i Innlandet gjennom mange år. Nå er den ny-pensjonerte professoren ved Høgskolen i Innlandet klar med bokverket «Innlandets politiske landskap. Partier, profiler og mobiliseringsbølger 1921-2021».

I boka følger han den politiske utviklingen i vår del av landet gjennom en periode på hundre år. Han skildrer en region med et politisk særpreg, hvor klassemotsetningene har vært sterke og distriktspolitikken har vært sentral.

Styrkeforholdene mellom partiene har skilt seg en god del fra landet ellers ved at Arbeiderpartiet og Senterpartiet har hatt en enestående posisjon. Hvis vi følger de lange linjene de siste tiårene har Ap mistet grepet om velgerne, og Sp har falt tilbake fra en bølgetopp – mens høyrepartiene har økt sin oppslutning.

Lesjø beskriver hva som har gjort at Innlandets politiske landskap har blitt som det har blitt. Han viser hvordan store, langsiktige samfunnsendringer har endret dette landskapet. Og han stiller spørsmålet om de regionale særtrekkene hviskes ut slik at vi får en mer enhetlig politisk geografi i Norge.

Hans Olav Lahlum, historiker og forfatter, kommenterer og samtaler om boka under lanseringen. Lahlum er blant annet kjent for sine kritikerroste bøker om en rekke Arbeiderparti-topper.

Samtalen ledes av Kathrine Lunde, kommentator i GD.

Gratis inngang!

Plass kan reserveres på forhånd via Hoopla:

Arrangeres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet

Expired!