Hilde & Hilde lyver om historiske kjendiser

Kontrafaktiske romaner! Begjær! Isfolket! Ville fortellinger og ustyrlige karakterer! Charles Dickens og H.C. Andersen! Edvard Grieg og Anitra! Skriving, lesing og lystløgner!

Det blir høy temperatur og ditto fiksjonsfaktor når de to forfatterne Hilde Østby og Hilde Susan Jægtnes møtes for å samtale om sine splitter nye romaner. De to navnesøstrene er begge allsidige, lekne forfattere med et brennende engasjement for litteratur og lesing. Velkommen til en inspirerende litterær festkveld!

Hilde Østby kommer i august 2024 ut med romanen Jeg elsker Dickens, en roman om H. C. Andersens mislykkede forsøk på å bli romanforfatter, om hvorfor han gjemmer ting i støvlene, og om da han snublet i et pinnsvin hjemme hos Dickens. Det er en roman om å være hjelpeløst forelsket, om å lengte etter fellesskap, og om å være villig til å prøve alt for å oppnå den store og usannsynlige kjærligheten. Kan litteraturen redde oss fra oss selv, og finnes det ro og trygghet for alle de urolige som flykter fra seg selv og sin egen bakgrunn?

Hilde Susan Jægtnes utgir intet mindre enn to romaner i år. I vinter utga hun Solens sønn, en oppfølger til Margit Sandemos Sagaen om Isfolket-serie, og i oktober kommer hun med Anitra, en kontrafaktisk roman om Edvard Griegs datterdatter Anitra Grieg, som viderefører morfarens arv. Anitra er portrettet av en ambisiøs kvinnelig komponist og hennes utforsking av kunstnerisk sublimitet, kjærlighet, kjønnsidentitet, transformasjon og moralsk oppvåkning. Det er den klassiske historien om mennesker som ofrer alt for å bli guder, og guder som lengter etter å bli mennesker. I karrieren opplever Anitra både eventyrlig suksess og motgang, og må velge mellom kunsten og kjærligheten. Hennes faustiske pakt speiler politiske eliters dilemmaer mellom militær ekspansjon og medmenneskelighet. Romanen utforsker maskulinitetens myter og forsøker å levendegjøre en historie som er i ferd med å gjenta seg: Når nasjonalisme fører til krig, og hvor potent det kan være når kunsten settes i maktens tjeneste. Romanen er også en hyllest til klassisk musikk, som har vært i forfall som kunstform siden pulveriseringen av Europas gamle imperier.

Om forfatterne:

Hilde Østby (f. 1975) er forfatter, journalist og kulturhistoriker. Hun har skrevet de kritikerroste bøkene Leksikon om lengsel (roman, 2013), Å dykke etter sjøhester (sakprosa, 2016) sammen med søsteren Ylva, Kreativitet (sakprosa, 2020), Mageboka (sakprosa, 2021) og Kart over ensomheten (sakprosa, 2023). Bøkene hennes er oversatt til 21 språk.

Hilde Susan Jægtnes (f. 1973) ble født i Pennsylvania og flyttet til Norge da hun var sju år. Hun har en mastergrad i film- og tv-manus fra University of Southern California, og skriver både skjønnlitteratur og for film og tv. I 2017 ble hun nominert til Amanda for beste filmmanus for spillefilmen «Hjertestart». Hun har seks skjønnlitterære utgivelser bak seg, og for romanen Jeg grunnla De forente stater (2021) ble hun nominert til Brageprisen, P2-lytternes romanpris og Sørlandets litteraturpris. I år ga hun ut Solens sønn, en forløper til Margit Sandemos populære bokserie «Sagaen om Isfolket».

Velkommen til Lillehammer bibliotek tirsdag 22. oktober klokken 18:30
INNGANG: Betal det du kan: 75 kr / 150 kr (inkl. billettavgift)

Billetter kan kjøpes i døra på arrangementsdagen, men vi anbefaler å kjøpe i forkant:

Gratisbilletter legges ut en uke før arrangementsstart.
Gratis inngang for skoleelever, studenter, trygdemottakere og frivillige for Norsk Litteraturfestival og Lillehammer bibliotek og litteraturhus.
Gratisbilletter (+ billettavgift) må reserveres på forhånd for å være sikret inngang, eller ta sjansen på ledig plass og møt opp i døra.

dager

timer