Skrivi av Tjenester

Kan du stole på alt du ser og leser?

For å si det enkelt og brutalt, nei det kan du ikke. Mengden av falsk, feil og utdatert informasjon på internett er både uhåndterlig og til tider vanskelig å skille fra det som faktisk stemmer. Heldigvis finnes det verktøy som gjør det litt enklere å navigere gjennom infotåka.

Bibliotekets ansatte har en sterk fagkompetanse innen informasjonssøking og kildekritikk, og for noen år siden, laget IFLA (den Internasjonale bibliotekorganisasjonen) en sjekkliste for å gjøre det lettere å oppdage falske nyheter. Den er like aktuell i dag:

Informasjonsplakaten er oversatt til norsk av Norsk bibliotekforening.

Kildekritikk handler om å vurdere hvilken informasjon du kan stole på, og vi er spesielt sårbare for å bite på agnet på sosiale medier. Ved å ha disse sjekkpunktene fra Faktisk i bakhodet, blir du litt vanskeligere å lure:

Faktisk gir også god info om hvordan du kan avsløre falsk informasjon og propaganda som spres i forbindelse med krigen i Ukraina, og hvordan vi kan forholde oss til kritisk videoer som spres i rekordfart på Tiktok, eller annet innhold på sosiale medier.

Stikkord: , , , Sist endra: 24. mars 2022