Skrivi av Aktiviteter

BokÅRm

BokÅRm ble utviklet av Lillehammer bibliotek og Litteraturhus Lillehammer med støtte fra Nasjonalbiblioteket og Bokåret 2019, som var en nasjonal feiring av boka, lesing og leserne. Over 500 bibliotek i hele landet var med på festen!

BokÅRm startet med å gi alle barnehagene i kommunen fire norske billedbøker i gave. Intensjonen til BokÅRm var å skape et langvarig “bok i bruk”-konsept, der barnehagebarns første møte med bøkene skjedde på deres egen arena, nemlig i barnehagen. Å gjøre bøkene tilgjengelig i deres hverdag var alfa og omega. Personalet i barnehagen ble oppfordret til aktiv bruk av mini-biblioteket ovenfor barnehagebarna – eksempelvis som månedens høytlesningsbok eller tema.

I løpet av høsten 2019 kom skaperne av disse fire billedbøkene (som både skriver og illustrerer sine egne bøker) invitert til Lillehammer bibliotek. Barnehagene ble invitert inn og fikk et dypdykk i billedbøkene gjennom et kreativt og lekent forfattermøte. Det resulterte i flere stjernemøte mellom illustratøren/forfatteren, boka og barna!

Hensikten med BokÅRm var å skape gode litteraturformidling, og at barnehagebarna skal kunne møte bøker og litteratur på ulike arenaer. BokÅRm tar utgangspunkt i Rammeplanen for barnehagen (R17) og Språkløyper (Kunnskapsdepartementet 2016-2019). R17 understreker at barnehager skal arbeide med utforskning, fordypning og progresjon.

Litteraturhus Lillehammer og Lillehammer bibliotek håper BokÅRm inspirerte til ulike leseaktiviteter i barnehagen, og skapte sprudlende leseglede blant voksne og barn.

Stikkord: , Sist endra: 30. oktober 2020