Visjonskunstneren William Blake

I ord, bilder og toner ved Geir Uthaug og Lillehammer Blake / Westbrook kvartett.

Velkommen til foredrag med forfatter av William Blake biografien «Den kosmiske smie», – Geir Uthaug, og fremføring av William Blakes dikt – tonesatt av Lillehammer Blake / Westbrook kvartett.

William Blake (England 1757-1827) var en visjonær kobberstikker og poet som regnes som en av de mest egenartede kunstnere som har levd. Han skapte sine dikt og bilder ved en spesiell grafisk teknikk og trykket dem på sin egen presse. Vi tas med inn i London på 1700-tallet, der brutal industrialisering, fattigdom håp, tro og tvil står i grelle kontraster til hverandre, i ei tid da liv, moral, uskyld og ny erfaring virkelig ble satt på harde prøver.

Blakes verden er både symbolladet og tvetydig og har gitt rom for mange ulike tolkninger, som forfatteren Geir Uthaug kommer inn på i sitt introduksjonsforedrag. Diktene fremføres i original av Lillehammer Blake/Westbrook Kvartett til musikk av den britiske jazz-komponisten Mike Westbrook (1936-), i utvalg ved Knut Laasbye. Kvartetten består av Knut (vokal), Jan Andresen (saksofoner), Anders Fongen (bass) og Håvard Skaadel (piano).

INNGANG: Betal hva du kan – 50 / 100 / 150 kr + billettavgift
Billetter kan kjøpes i døra på arrangementsdagen, men vi anbefaler å kjøpe på forhånd for å være sikret plass:

Nyutgaven av «Uskyldens og erfaringens sanger», i Geir Uthaugs tolkning og med Blakes bilder vil være til salgs.

«Det er vanskelig ikke å stanse opp underveis og juble i sitt stille sinn over at en så mangefasettert skikkelse har eksistert på vår jord.» (Information, København om William Blake)

Foto:
Egil Sorgendal