Vettug viten med Stian Vestby

Fra vill vest til hippe damer: Hva skjedde med countrymusikken?

Countrymusikken var uglesett og preget av syngende cowboyer og eksotiske figurerer fra Det ville vesten. Nå er Taylor Swift og Beyonce store stjerner. Også norske artister når ut med musikken sin til brede lag av befolkningen.

Hva har gjort countrysjangeren stueren? Hvordan har norske musikere tatt tak i denne amerikanske sjangeren og formet den med norske impulser opp gjennom tida? Hvilken rolle har kvinnene spilt?

Stian Vestby er musikk- og kulturforsker på Høgskolen i Innlandet. Han har gjort et dypdykk i countrysjangerens utvikling og plass i norsk musikkliv gjennom sju tiår, og presenterer unike bilder og lydklipp.

Gratis inngang
Reserver gjerne plass her:

Vettug viten er en arrangementsserie for nysgjerrige morgenfugler. Hver siste torsdag i måneden kl. 8.30-9.00 serverer forskere fra Høgskolen i Innlandet ny kunnskap om spennende temaer på Lillehammer bibliotek.

Høgskolen i Innlandet er med sine 16 000 studenter og over 1000 ansatte et kraftsentrum for kunnskap i vår region. Største studiested er Lillehammer. Forskerne på HINN publiserer nesten 500 bøker og artikler i året innen en rekke ulike fagfelt, og forskningsaktiviteten øker år for år.

Høgskolen i Innlandet og Lillehammer bibliotek ønsker å bygge bro mellom forskerne og Lillehammer-samfunnet, og sammen skaper vi en arena hvor noen av de beste formidlerne møter publikum og forteller om aktuell forskning fra sitt felt.

dager

timer