Lotta Elstad og Xiania 1

Xiania 1 er et glamorøst og gjørmete drama om smugling, kvinnefrigjøring, dans, fyll, dotømmerstreik og forelskelser i 1922.

«Min del av historien begynner som de fleste: med et støt og en tidlig sædavgang», åpner Lotta Elstads Xiania 1. Året er 1922, og den som fører ordet er nitten år gamle Klara. Vi møter henne på vei fra Hamar til Kristiania for å få utført en illegal abort. Der virvles hun inn i det ville og radikale bohemmiljøet rundt madam Zavarella i Elvegata 2 på Vaterland, mens dotømmerne går til streik og kjærligheten blomstrer. Men hvem kan hun egentlig stole på? Og i hvilken grad kan hun bestemme over sitt eget liv?

Lotta Elstad har utgitt fire romaner og to sakprosabøker. Med Xiania 1, skrevet som første del av en trilogi, har hun fått sitt store gjennombrudd. Forfatteren møter Nansenskolens skrivekunstlærer Marius Emanuelsen til samtale om lyst, kjønn og klasse – og om hvorfor den historiske romanen er tilbake for fullt i 2023.

Inngang: 100 kr

Gratis inngang for frivillige (littfest/LBL), studenter, skoleelever og trygdemottakere

Billetter kan reserveres / kjøpes her:

Billetter kan også kjøpes i døra, men kjøp gjerne på forhånd.

Arrangementet er en del av Nansenskolens bokdager

Nansenskolens bokdager er en litteraturfestival med ulike tematiske bolker: Prosadagen, Poesidagen, Debutantdagen og Et døgn med en forfatter.

Årets hedergjest er forfatter og samfunnsdebattant Marta Breen, som feires med tre programposter + avslutningsfest torsdag 2. november.

Arrangementene er åpne for alle og finner sted på Nansenskolen på dagtid og på Lillehammer bibliotek og litteraturhus på kveldstid i tidsrommet mandag 30/10 til torsdag 2/11-2023, med avslutningsfest på Oppland Kunstsenter siste dag.

Bokdagene er et samarbeid mellom Nansenskolen, Lillehammer bibliotek og litteraturhus og Oplandia senter for samtidskunst.

Programmet er støttet av Kulturrådet.

Foto: Oda Berby, for Cappelen Damm

Dato