Lokalhistorisk: Å komme ny til et land

Velkommen til lokalhistorisk foredrag ved Brynjulf Handgaard om integrering og prosjektet Flyktninger forteller.

I boka Å krysse grenser. Flyktninger forteller møter vi 37 flyktninger fra 18 ulike opprinnelsesland. De er alle bosatt i Lillehammer, Øyer, Gausdal eller Ringsaker. Boka består av 35 historier, seks dikt og 60 sider med illustrasjoner.

I boka forteller flyktningene sjøl sine historier. Derfor kommer vi nær den enkelte flyktning. Vi blir kjent med deres opplevelser, tanker og følelser på en unik måte. Historiene inneholder mye dramatikk, mye frykt, savn og tristhet, men – også håp, glede, humor og takknemlighet.

Lillehammer bibliotek
Onsdag 6. november 18:30
INNGANG: 50 kr*
Billetter kan kjøpes i døra på arrangementskvelden, men kjøp gjerne i forkant:

Arrangert i samarbeid med Fåberg og Lillehammer Historielag

*Gratis inngang for skoleelever, studenter, trygdemottakere og frivillige for Norsk Litteraturfestival og Lillehammer bibliotek
Gratisbilletter (+ billettavgift) må reserveres på forhånd for å være sikret inngang, eller ta sjansen på ledig plass og møt opp i døra.

Gratisbilletter legges ut en uke før arrangementsstart

Flyktninger forteller er et integreringsprosjekt som Lillehammer Museums Venner (LMV) står bak. Alle fortellerne har hatt et medlem av LMV som kontaktperson. I foredraget vil Brynjulf Handgaard fortelle om prosjektet og legge særlig vekt på flyktningenes møte med Lillehammer-distriktet.

Brynjulf Handgaard er professor emeritus på TV-skolen ved Høgskolen i Innlandet. Han er tidligere journalist, redaktør og innholdsutvikler i NRK. Han har holdt kurs i intervjuteknikk for en rekke offentlige institusjoner og ulike mediebedrifter, underviser fortsatt i journalistikk og historiefortelling ved universitet og høgskoler. Han har utgitt fagbøker på disse områdene, skrevet lokalhistoriske artikler og var i 2022/-23 redaktør for boka Gutteliv i Lillehammer på 1960-tallet som kom i flere opplag, der 40 voksne gutter fortalte sine historier.

Velkommen!

dager