Forskningsfrokost: Samskaping i norsk velferd

Er samskaping løsningen på fremtidens velferdsutfordringer? Har samskaping noe for seg, eller er det et fyndord uten konkret innhold?

Ideen om samskaping blir fra myndighetenes side i økende grad lansert som løsningen på utfordringer knytta til organisering og styring av offentlige tjenester, som velferd. Samskapingsbegrepet er uklart og har blitt karakterisert som et “magisk” begrep, begrepet er normativt og positivt ladet og kan overskygge at det involverer makt og maktfordeling, det skal løse målsettinger som framstår som motstridende og kan stå i motsetning til hverandre. Forskergruppa «Samskaping i forskning og tjenesteutvikling», som arrangerer kortseminaret, skriver en antologi om samskaping, og presenterer noen problemstillinger fra antologien. Fagpersoner fra, og brukere av, velferdstjenestene vil i tillegg komme med kommentarer til om samskaping, sett fra deres ståsted, har noe for seg.

Arrangeres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet og Forskningsdagene

Deltakere:

• Førsteamanuensis Line Jenhaug og professor Ole Petter Askheim
  • Ass. kommunalsjef helse og velferd, Lillehammer kommune, Hilde K. Holtesmo
  • Anne Cecilie Jentoft, leder i Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse
  • Leder Norsk sykepleierforbund, Innlandet, Ida Høiby
  • Møteleder er førsteamanuensis Sigrid Myklebø

Fredag 20. september, kl. 08:30 – 09:30, på Torget i biblioteket

GRATIS INNGANG
Vi serverer kaffe!

Meld deg gjerne på i forkant, da blir det enklere for oss og beregne kaffemengdene:

dager