Mamma er trygda – Mímir Kristjánsson

Det er rundt 350.000 mennesker i landet som er uføretrygdede og drøyt 1,5 millioner som er pårørende. I boka Mamma er trygda skriver forfatter og politiker Mímir Kristjánsson om moren, Marit Wilhelmsen, som ble alvorlig syk og uføretrygdet.

Boka skildrer forholdet mellom mor og sønn med humor og varme, samtidig som den også beskriver hvor vanskelig det kan være å leve med alvorlig sykdom i nær familie.

Som i den lille boka Hva ville Gerhardsen gjort? fra 2018, bruker Mímir Kristjánsson også her Einar Gerhardsen til å tenke gjennom velferdsstaten og hvordan vi forvalter trygdeordningene våre. For er det ikke slik at vi fremdeles ønsker et samfunn der også de som ikke kan jobbe også skal kunne leve anstendige liv, uten å bli demonisert av samfunnet?

Møt Mímir Kristjánsson i samtale med Svenn Arne Lie.

*

Mímir Kristjánsson er samfunnsdebattant, forfatter og politiker. Hans seneste utgivelse er Jon Michelet. En Folkets helt (2021), og i tillegg til Mamma er trygda har han utgitt De superrike (2011), Frihet, likhet, Island (2015) og Hva ville Gerhardsen gjort? (2018). Mamma er trygda var fjorårets utvalgte bok i den store lesekampanjen Hele Rogaland leser, der 30 000 bøker ble delt ut til lesere.

Svenn Arne Lie er småbruker, forfatter og journalist fra Tretten. Hans seneste bok er Mellom bakkar og kjøttberg : oppskrift på en ny matpolitikk (2019)

Gratis inngang.

Gratisbilletter kan reserveres på lillehammerbiblitt.hoopla.no

Norli Storgata 61 vil selge bøker etter arrangementet, og det blir signering ved forfatteren.

*

Arrangementet er støttet av Fritt ord og Rødt.

31.01.2023
Expired!