Skrivi av Aktiviteter

Ord på overtid, for ytringsfrihet

Den ytringsfriheten som vi tar for gitt hos oss har helt andre vilkår i Afghanistan. Situasjonen til journalister, forfattere, redaktører og andre medieansatte er prekær. Det er også stor bekymring om situasjonen til kvinnelige ytrere i landet etter Talibans overtakelse.

Foto: Narih Lee (Wikimedia Commons)

ICORN og Norske Pen jobber hver på sine måter med å beskytte forfattere, journalister, kunstnere og andre meningsytrere, og norske bibliotek jobber hver eneste dag for ytringsfrihet og for gode vilkår for det frie ord. Bibliotekene kjøper inn akkurat de bøkene de vil og vi arrangerer debatter med mål om å være en møteplass for inspirasjon, samtale og medskaping, og være en tydelig stemme som våger å sette dagsorden, formidle historien og peke framover på samfunnet som vi skal skape sammen. Hos oss er alle velkomne. Absolutt alle!

Lillehammer har vært en friby for forfulgte forfattere i 13 år. Byen og biblioteket har tatt på seg seg et særlig ansvar i kampen for ytringsfriheten, og gitt en trygg havn til en rekke personer som har vært truet på livet på grunn av ordene sine. Sammen med resten av biblioteknorge ser vi med dyp uro på situasjonen i Afghanistan og er urolige for vilkårene for frie ytrere i landet. Vi støtter derfor kampanjen Ord på overtid, som gir fire ukers bokerstatning til ICORN og Norske Pen sine nødfond. En bok som skulle vært levert, er på en måte ord på overtid, og nå kan disse bedre vilkårene for det frie ord i Afghanistan.

ICORN om krisen i Afghanistan
Norske Pen om krisen i Afghanistan

Kontaktpersoner for kampanjen:

• Siri Tidemann Nåslund, Biblioteksjef Asker bibliotek
  • Anne Torill Stensberg, Bibliotek- og kulturhussjef, Sølvberget

Disse bibliotekene er med:

• Tromsø bibliotek
  • Haugesund bibliotek